نشستن هم می تواند مانع چاقی شود

باوجود این که رفتارهای غیرفعالی ( مثل تماشای تلویزیون و …) اثرات مخربی بر سلامتی دارد، اما روشن نیست که چقدر نشستن می تواند اثرات مفیدی برای سلامتی داشته باشد. یافته های یک مطالعه در انجمن سرطان آمریکا نشان داد که نشستن در حداقل ۴/۱ زمان شبانه روز با کاهش خطر چاقی همبستگی دارد. در این مطالعه که به سرپرستی دکتر Kerem Shuval انجام شد، عادات نشستن را در رابطه با چاقی و عوامل خطر سوخت و سازی در میان ۷۰۰۰ فرد بزرگسال و در طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ بررسی شد. همبستگی بین مدت زمان نشستن و چاقی از طریق سه شاخص: نمایه توده بدنی(BMI)، درصد چربی بدنی و محیط دور کمر بررسی شد. ارتباط بین نشستن و عوامل خطر سوخت و سازی از طریق سندرم سوخت و سازی، یک عامل خطر چند شاخه ای که موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سکته و دیابت نوع ۲ می شود. یافته های حاصل از این مطالعه به ویژه در میان مردان نشان داد که مدت زمان نسشتن معادل ۴/۱ کل ساعات روز موجب کاهش ۳۲درصدی ابتلا به چاقی ( درصد چربی بدن) می شود. علاوه بر این نسشتن به مدت نصف ساعات روز نیز با کاهش ۵۹درصدی ابتلا به چاقی همراه بود. با وجود این، نشستن بیش از ۴/۳ مدت زمان روز با کاهش خطر بروز چاقی همراه نبود. هیچ همبستگی با مدت زمان نشستن و ابتلا به سندرم سوخت و سازی مشاهده نشد. علاوه بر این محققین دریافتند که میزان ابتلا به چاقی در افرادی که در طول روز فعالیت ورشی منظمی دارند، افزایش مدت زمان نشستن موجب کاهش احتمال ابتلا به چاقی شد.

yourdoctor.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *