بررسی اثرات مصرف چای سبز بر کاهش وزن

: یک کارشناس تغذیه بررسی اثرات مصرف چای سبز بر کاهش وزن را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم, فهیمه مرتمی درباره بررسی اثرات مصرف چای سبز بر کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن اظهار داشت: چای سبز یک نوشیدنی پُر طرفدار در سراسر دنیا به ویژه آسیای شرقی است.

به گفته وی چای سبز حاوی کافئین و پلی فنول‌هایی به نام کاتچین است. فراوان‌ترین کاتچین در چای سبز” اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)” است که بسیاری از خواص مفید چای سبز را به این ترکیب نسبت می‌دهند. در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری در زمینه اثرات ضد چاقی چای سبز در سطح سلولی، حیوانی و انسانی انجام شده است.

این کارشناس تغذیه افزود: مصرف روزانه کپسول‌های عصاره چای سبز حاوی ماده موثره کاتچین با افزایش ترموژنز، ۴ درصد انرژی مصرفی را افزایش داد همچنین میزان اکسیداسیون چربی با مصرف چای سبز در مقایسه با گروه پلاسبو افزایش یافت.

مرتمی ادامه داد: مصرف عصاره تلخیص شده کاتچین به میزان ۴۳۰ میلی گرم در روز در مقایسه با دوز کمتر ۱۱۸ میلی گرم، به مدت ۱۲ هفته در مردانی که اضافه وزن داشتند به صورت وابسته به دوز موجب کاهش بیشتر وزن و محتوای چربی در بدن شد.

وی بیان کرد: در ژاپنی‌ها مصرف ۵۳۸ میلی گرم کاتچین در روز به مدت ۱۲ هفته موجب کاهش چربی شکمی، وزن بدن و بافت چربی در مقایسه با گروه کنترل شد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: نتیجه بر این است که در مطالعات انسانی پیشنهاد می‌کنند مصرف چای سبز حاوی ۶۱۲-۳۷۵ میلی گرم کاتچین در روز، موجب افزایش انرژی مصرفی به میزان ۴-۳ درصد و کاهش وزن به میزان ۵،۳-۲،۰ می شود. به نظر می رسد مصرف روزانه چای سبز در دراز مدت به صورت وابسته به دوز می‌تواند موجب کاهش وزن و محتوای چربی بدن از طریق افزایش ترموژنز و افزایش اکسیداسیون بافت چربی شود.

: یک کارشناس تغذیه بررسی اثرات مصرف چای سبز بر کاهش وزن را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم, فهیمه مرتمی درباره بررسی اثرات مصرف چای سبز بر کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن اظهار داشت: چای سبز یک نوشیدنی پُر طرفدار در سراسر دنیا به ویژه آسیای شرقی است.

به گفته وی چای سبز حاوی کافئین و پلی فنول‌هایی به نام کاتچین است. فراوان‌ترین کاتچین در چای سبز” اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)” است که بسیاری از خواص مفید چای سبز را به این ترکیب نسبت می‌دهند. در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری در زمینه اثرات ضد چاقی چای سبز در سطح سلولی، حیوانی و انسانی انجام شده است.

این کارشناس تغذیه افزود: مصرف روزانه کپسول‌های عصاره چای سبز حاوی ماده موثره کاتچین با افزایش ترموژنز، ۴ درصد انرژی مصرفی را افزایش داد همچنین میزان اکسیداسیون چربی با مصرف چای سبز در مقایسه با گروه پلاسبو افزایش یافت.

مرتمی ادامه داد: مصرف عصاره تلخیص شده کاتچین به میزان ۴۳۰ میلی گرم در روز در مقایسه با دوز کمتر ۱۱۸ میلی گرم، به مدت ۱۲ هفته در مردانی که اضافه وزن داشتند به صورت وابسته به دوز موجب کاهش بیشتر وزن و محتوای چربی در بدن شد.

وی بیان کرد: در ژاپنی‌ها مصرف ۵۳۸ میلی گرم کاتچین در روز به مدت ۱۲ هفته موجب کاهش چربی شکمی، وزن بدن و بافت چربی در مقایسه با گروه کنترل شد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: نتیجه بر این است که در مطالعات انسانی پیشنهاد می‌کنند مصرف چای سبز حاوی ۶۱۲-۳۷۵ میلی گرم کاتچین در روز، موجب افزایش انرژی مصرفی به میزان ۴-۳ درصد و کاهش وزن به میزان ۵،۳-۲،۰ می شود. به نظر می رسد مصرف روزانه چای سبز در دراز مدت به صورت وابسته به دوز می‌تواند موجب کاهش وزن و محتوای چربی بدن از طریق افزایش ترموژنز و افزایش اکسیداسیون بافت چربی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *